Párizs

2010.12.14

November 28.

Hello, szerencsésen megérkeztem és van internet a lakásban. wifi a szobában. elég szomorú mondjuk, mert így biztos egy csomót fogok gép előtt ülni...
itt még több néger van, mint londonban, viszont szerencsére indiaiakat még nem láttam:-)
még párizsból sem láttam sokat, a reptéren alig jöttem rá, hogy milyen buszra is kell szálljak, hogy átszálljak a RER-re, onnan pedig a metróra:-) ha nem néztem volna meg neten előtte mindent, nem tudom, ide értem-e volna valaha...annyiféle busz volt a reptérről. a lakás rögtön a metrónál van szerencsére, de erre csak akkor jöttem rá, mikor már mentem egy kisebb kört:-)
a lakás jó, van saját szobám, wc-m, fürdőszobám, de mind a 3 helyiség szanaszét a lakásban:-) a harmadikon vagyunk és nem jó a lift. olvasgattam a neveket a csengetőpanelen/:-)/ és a lakók 80% néger lehet. még jó, hogy nem vagyok rasszista....a fűtés elég vicces(kicsi elektromos), remélem nem lesz nagyon hideg.
a nő szép lassan beszél, megértem amit mond, meg nagyjából tudok válaszolni:-) holnap már jobban fog menni, útközben még angolul érdeklődtem, mostmár franciául fogok...
a repülőút jó volt szerencsére, nem is volt nagyon felhős párizs, vmennyit láttam a fényekből. és az easyjet-es ülések kicsit kényelmesebbek, mint a ryanair-esek. és a repülőn alig voltak magyarok, majd mindenki francia volt. vagy csak azokat hallottam...

na megyek, megeszem az utolsó szendvicsem, fürdök, alszok, és holnap már megyek franciát tanulni...

November 29.

Ma voltam suliban is már. Megint nem volt egyszerű odatalálni. Amíg csak metróval kellett menni, nem volt gond, de aztán elindultam a metrótól megkeresni a sulit, csak éppen rossz házszámra emlékeztem. Már teljesen kétségbe estem, hogy nincs is ilyen nyelviskola, vagy másik ilyen utca is van, vhol Párizs másik felében, amikor rájöttem, hogy nem a kettes házszámot keresem (az a lakás száma), hanem a 34-eset...:-)
A suli egy lakásban van berendezve, elég picike, de aranyosak az emberkék. A csoportunkban van ukrán, dán, brazil, 2 német, és persze 3 magyar:-) mindenütt ott vagyunk...és még mennyien...szünetben angolul beszélgettünk inkább, mert azt mindenki beszéli, de órán franciául azért. Vmennyire megy...ahhoz képest, hogy először beszélek franciául, nem is rossz. A tanárunk új, múlt héten kezdett...
Suli után az egyik magyar csajjal/gyerekes anyuka/, elmentünk a Champs-Elyséere, a Diadalívhez, mert ott akart vmit venni, az egyik boltban, sétálgattunk, aztán ő ment haza az egyik irányba, én meg a másikba. Gyalog mentem végig a Szajna partján. Kevésbé koszos, mint a Temze! És sok hajó jár ezen is, még most is. Végig sétáltam a Chams-Elyséen, ami nem egy nagy látványosság. Nagyon tágas, de nincs olyan élet rajta, mint az Oxford Street-en. Amúgy egész Párizs sokkal tágasabbnak néz ki, mint London. Szellősebben van beépítve. Legalábbis amerre ma jártam. Keresztül mentem a Place de Concorde-on, ahol van egy óriáskerék, és egy obeliszk, mint Londonban...csak az obeliszk szebb, az óriáskerék pedig kisebb és régibb, mint a londoni. Messziről láttam már az Eiffel tornyot is. De csak messziről, oda majd később megyek, meg máshová is visszamegyek majd. Aztán keresztül mentem a Tuilerák kertjén, kívűlről szemügyre vettem a Louvre-ot, az üvegpiramissal...hatalmas...egy nap lesz bejárni nagyjából...Utána a Szajna túloldalán láttam a Notre-Dameot, később a Pompidou modern művészeti múzeumot messziről, a Bastille helyét, de ezt is csak messziről...ismerkedek a várossal, mi hol van. 2 és fél óra alatt sétáltam haza....A ház környékén "felhőkarcolók" vannak leginkább. Vagyis nem messze. De nekem tetszenek.

Most pedig francia házit fogok csinálni, mert még azt is kaptunk.

November 30.

Ma már jobban ment a francia a suliban, rögtön oda is találtam, nem tévedtem el:-) A magyar csaj nem jött, de jött egy amerikában élő argentin, szóval elvileg 9en vagyunk a csoportban, csak nem mindig jön mindenki. Suli után volt egy 4 órás túránk, idegenvezetővel, gyalog, és nagyon hideg volt...De megérte végigmenni, jópofa francia pasi tartotta a túrát, angolul és franciául, hozta magával a jemeni ismerősét is, a csoportban meg voltak mostmár angolok, amerikaiak, olaszok, egy orosz, egy koreai is, meg még ki tudja, honnan, emberkék....:-) Érdekes helyeken voltunk, többféle dolgot néztünk meg, bank, templom, utcák, terek, de a túra leginkább most a karácsonyhoz kapcsolódott, és a bevásárláshoz-voltunk a LaFayette és a Printemps áruházban, és több, kisebb, híres, elegáns boltban(tea, kaviár, ékszer, libamáj, csoki,...üzletek). Jó volt, hogy nem nagyon néztek ki minket, mert turistacsoportként bemegyünk egy boltba, és nem is vásárolunk semmit, max fényképeket csinálunk. Csak az egyik boltban néztek ránk furán...a libamájas-ban:-) Fuchon talán a bolt neve, nem emlékszem, túl sok volt az információ, amit hallottunk. A legjobban a bank tetszett. Gyönyörű üvegkupolája van, a padló pici mozaikokból van kirakva, és le lehet menni megnézni a páncéltermet is. be nem lehet menni, de belátni kicsit. A Lafayette áruház nem tetszett annyira, a Printemps jobb volt. Bár mi többet néztük a kirakatokat, mint a termékeket, mert karácsony előtt animációs kirakatokat csinálnak. Először azt hittem élő emberek lesznek a kirakatokban, és csinálnak vmit:-), de csak marionett bábúk voltak. A Printempsnél nagyon jól voltak megcsinálva, és a sima kirakatok is. A túra után a koreai és az ukrán csajjal beültünk meginni egy forrócsokit az egyik kávézóba, és ettünk péksütit, közben meg keverék francia-angol nyelven beszéltünk. Először csak mi voltunk benn, és egy idősebb, francia pár, és láttuk, hogy hallgatóznak, mosolyognak, hogy hogy próbálunk franciául beszélni:-) de azért megértettük egymást. kb. ennyi. most megyek kitalálni, mit fogok megnézni holnap:-)

ja, és voltunk aukciós házban is, és az is tök jó, hogy bárki besétálhat, megnézheti, hogy miket, hogyan árvereznek...az angoloknak is tetszett a csoportból, mert hogy angliában csak úgy akárki az utcáról nem mehet be ilyen helyekre.

December 1.

A suli egyre jobban megy, ma egyike voltam, annak a két embernek, aki értette a nyelvtant, amit az órán vettünk:-)))
Délután itt is elkezdett esni a hó, szállingózni csak, de azért egy kicsi meg is maradt. Ennek ellenére mégis úgy döntöttem, hogy elmegyek megnézni az Eiffel-tornyot. Előtte még megnéztem a templomot, ahol Napóleon hamvait helyezték el, de csak kívűlről, meg itt van egy háborús múzeum is, egy szép épületben, de mivel a háborúkat nem szeretem, ezt kihagytam...Inkább mentem az Eiffel-toronyhoz, a második emeletig nem is volt baj. Lépcsőn mentem persze, 115 méter magasra, mintha a 43.emeletre mentem volna fel lépcsőn:-) Viszont mire felértem, olyan szél volt, és úgy el kezdett szállingózni a hó, hogy már nem indultak a liftek sem felfele, és a lépcsőket is lezárták lefele...A harmadik szintre már csak lifttel lehet felmenni, de így az sajnos kimaradt, a második szintről viszont le lehetett menni lifttel, de nem a lépcsőn....Na mindegy. Az első szinten van kávézó, boltok, mozi a torony történetéről, képek....ott eltöltöttem egy kis időt. Aztán hazafele jöttem metróval, és egyszerre 22 megállónyit mentem:-) és volt ahol nem a föld alatt mentünk, hanem felett, innen jó kilátás volt a városra.

December 2.

Ma suli után az egyik tanár tartott külön két órás "foglalkozást" az ünnepekről és hagyományokról. Egy kvízt oldottunk meg, de különösebben a francia szokásokról nem sokat tudtunk meg, viszont mivel Afrika kivételével minden kontinensről volt legalább egy emberke, az kiderült, hogy milyen különbségek vannak az ünneplésben különböző országokban. A legérdekesebb mondjuk Ukrajna volt, a csaj azt mesélte, hogy Szilveszterkor, éjfélkor írni kell egy kívánságot egy papírcetlire, aztán azt el kell égetni, de a hamu a pohár pezsgőbe megy, és azt meg kell inni, így fog teljesülni a kívánság!! Érdekes.

Ezután a Champs-Elyséere akartunk menni forralt bort inni a karácsonyi vásárba, de aztán úgy döntöttünk, hogy túl hideg van ahhoz, és elmentünk a Musée d'Orsay-ba. Az elején nem tetszett, mert elég vacak térképet adtak, és csak olyan festményeket láttam, amik nem tetszettek, de aztán rájöttem, mi hogy van, és érdemes volt elmenni. Bár két hiányosság is volt, épp átépítés alatt vannak, így elég zsúfoltan vannak a képek, és hiányzik is sok, mert a Monet képeket átvitték egy másik épületbe kiállításra. Persze pont azok a leghíresebbek. De így is találtam olyanokat, amikről tanultunk suliban. Van Gogh, Degas, Renoir, Vlamick...és csináltam pár képet is illegálisan:-) mert nem lett volna szabad fényképezni. A legjobban egy pici terem tetszett, oda 3x is visszamentem, keleti képek volt a neve. Majd küldök fényképeket. A múzeum után már csak boltba mentünk, de nekem nem volt pénzem. Így is kétszer is kölcsön kellett kérnem. Elmentünk a foglalkozás előtt venni kaját, én meg akkor vettem észre, hogy nincs nálam a pénztárcám. Aztán persze a múzeumba is más fizette a belépőt...Jól elindultam. Még jó, hogy metrójegy volt nálam...

December 3.

Ma nagyon büszke voltam magamra, mert óra után a tanárunk megkérdezte, hogy esetleg nem akarok-e átmenni a haladóbb csoportba, mert olyan jól sikerültek a háziként beadott fogalmazásaim:-)) nem cserélek azért csoportot, de örülök, hogy legalább írásban jól megy már a francia, mert azért szóban van még mit fejlődni.
Jövő héten új tanárt is kapunk. Lehet jobb lesz, mert ma elég idétlen volt az óra...
Suli után a Katakombákat mentem el megnézni, azt hittem, hogy érdekesebb lesz, de csalódás volt. Eleve alig találtam meg...elmentem a kapu mellett, majd mentem egy kört, aztán szemből vettem észre, hogy hoppá, ott van...drága is volt, azt olvastam vhol, hogy csak 5 euró a belépő, de 8 euró volt. Aztán le kellett menni egy hosszú csigalépcsőn, már majd beszédültem, mire végre leértem. Utána egy nagyon hosszú folyosón kellett végig menni, ahol nem volt semmi...aztán volt pár kőböl faragott makett...utána kezdődtek csak a katakombák. Én azt hittem, hogy itt rendes sírok vannak, de ehhez képest, csak egy halom csont és koponya volt kiállítva, szépen egymásra pakolva, amiket más temetőkből hordtak le a föld alá. egy hosszú labirintuson lehet végig menni, a fal pedig végig csontokból és koponyákból áll....aztán egyszer csak végük, megint egy hosszú folyosó, és azt hittem itt még mindig, hogy lesz vmi, legalább pár sír, de semmi, csak egy ismét hosszú csigalépcső, és már vége is a látogatásnak...és még belenéztek a táskámba, nem vittem-e el egy csontdarabot....:-)
Ennyi....d.u. főztem, zacskós paradicsonleveset:-) és persze fáj a torkom, pedig itt nincs is olyan rossz idő, mint máshol, nem esik se hó, se eső, és nem is fagy.

December 4.

Ma múzeumlátogatás volt a program, a Louvre-ban voltam egész nap. A metrómegállóból van rögtön bejárat a múzeum felé, így ki sem kellett menni a szabadba a nagy hóesésbe:-) Majdnem egész nap esett, de miután délután elállt a havazás, el is olvadt rögtön az egész.
A Louvre a világ legnagyobb múzeuma, tehát hiába van térkép, a tájékozódás nem egyszerű. Főleg, hogy vannak lezárt részek is. Először a festményeknél kötöttem ki, így rögtön megkerestem Mona Lisát, ami elég nagy csalódás volt. Nagyon kicsi kép, ráadásul üveg mögött van, így nem is látszik rendesen. Még visszamentem kétszer a nap folyamán, hátha meglátok benne valamit, hogy miért is lett olyan híres kép, de nem sikerült...Még megnéztem néhány festményt, aztán az afrikai, óceáni, amerikai gyűjteményt néztem meg, ami elég kis gyűjtemény, és nem is valami érdekesen van bemutatva. Ennél sokkal jobban tetszett az egyiptomi gyűjtemény, ami két szinten van, és rengeteg tárgyat tartalmaz. Két részletben néztem meg, mert közben még megnéztem a mezopotámiai, perzsa és hasonló népek kiállítását is, majd a görög szobrokat is, meg még ebédelni is elmentem közben. A görög, római szobrok között a híres alkotás a Louvre-ban a Milói Vénusz, az pont olyan volt, mint a képeken, se nem kicsi, se nem nagy, nem okozott meglepetést. Az egyiptomi részlegben pedig az Írnok szobor a híres, azt érdekes volt élőben látni, nem ilyenre emlékeztem. És kiderült, hogy Nofertiti feje egy berlini múzeumban, Tutankhamon híres szarkofágja pedig Kairóban van kiállítva, szóval megvannak a jövő évi úticéljaim:-) Vmi festmény párja pedig a new yorki Metropolitan múzeumban található, de azt még egyelőre nem keresem meg. Már arra sem emlékszem, hogy itt a Louvre-ban melyik festményt kellett volna megkeresnem, aminek a párját láttuk a British Múzeumban. Még ami nagyon érdekes volt, az néhány szoba volt, amit III. Napoleon használt, és elvileg úgy van eredetiben meghagyva. Majdnem 8 órát voltam a múzeumban, ez így elég sok volt egyszerre, de már nem akarok visszamenni, úgyhogy próbáltam mindent megnézni.

December 5.

Ma korán reggel indultam várost nézni, mert azt hittem annyi érdekeset fogok látni, hogy nem is fér majd bele egy napba, de vhogy gyorsan végeztem mindennel, több fért bele az időmbe, mint gondoltam volna.
Már kilenckor a Saint-Chapelle bejáratánál álltam, ingyenes volt ma minden látnivaló, de azért sorba kellett állni mindenhova, főleg a biztonsági ellenőrzés miatt. Itt át is világították a csomagokat, kabátot is le kellett venni, mint a reptereken, de azért, mert ez a templom az Bíróság területén található, amúgy általában csak belenéznek a táskákba. Adtak jegyeket is mindenütt, rajta, hogy 0 EUR volt az ár, vagy, hogy ingyenes...biztos, hogy számolják, hányan mentünk be...vagy nekünk, hogy legyen emlékünk...A Saint-Chapelle egy kisebb templom, nagyon szép belűlről, két részből áll, de én negyed óra alatt megnéztem. Annyira nem volt érdekes. Mellette van a Conciergerie, ami a király "házának" épült, de gyorsan elköltöztek inkább a Louvre-ba, a várból pedig börtön lett. A lenti szinten most francia filmekből van kiállítás, de az nem érdekelt, meg nem is illet egyáltalán ebbe a környezetbe, amúgy pedig pár cellát lehet megnézni, be is vannak rendezve, de nem igazán színvonalas az egész kiállítás. Nem messze van innen a Notre-Dame is, szóval azt is megnéztem. Épp mise volt, szépen énekeltek, mikor benn voltam. Hatalmas amúgy a templom, és nagyon szép. A templomba mindig ingyenes a belépés, csak a toronyba kell fizetni, de mivel hónap első vasárnapja volt, ma az is ingyenes volt. Lehet ennek köszönhetően, de háromnegyed órát kellett kinn az utcán várnom, hogy felmehessek...Még jó, hogy nem esett, mert így is majd szétfagytam. 10 percenként mehet fel 10 ember, mert nem férnek el sokan. Fentről nagyon jó a kilátás, látni az Eiffel-tornyot, Sacre Coeurt, a Szajnát, meg még egy csomó épületet. Fenn pedig a vízköpők vannak. Sajnos egy csúnya fémhálót is feltettek, biztos, hogy le ne essen vkit, de eléggé ront az összképen. A Notre-Dame után átsétáltam a Pompidou központba, ami egy nagyon érdekes épület, vagy inkább nagyon csúnya épület, egy csomó színes csővel a hátulján. Itt működik az Modern Művészeti Múzeum. Mikor az épülethez értem, rögtön megláttam egy hosszú sort, be is álltam rendesen, körül sem néztem, úgy voltam vele, hogy ilyen egy ingyenes nap...mindenhol sokan vannak, de aztán 10 perc múlva megláttam az épület túloldalán, hogy ott meg csak úgy simán mennek be az emberek, alig vannak 10en a sorban...üvegből van az épület, szóval keresztül lehet látni rajta. Szóval gyanús lett, hogy jó helyen állok-e, előrementem, és akkor láttam, hogy ez a rengeteg ember a könyvtárhoz vár, nem is a múzeumhoz...:-) még várhattam volna vagy 20 percet, ha be akarok jutni a könyvtárba...és itt is csak a biztonsági ellenőrzés volt, azért haladt ilyen lassan a sor. Mindegy, szóval megkerültem az épületet és bementem, nagy nehezen megtaláltam a múzeum részt is, mert amúgy nagyobb része az épületnek a könyvtár és mozik. A festmények első része még egész jó volt, az 1900-as épek eleje, de aztán a többi nekem túl modern volt, így gyorsan végeztem, ezért volt még időm elmenni a Diadalívhez is. Elég messze van innen, meg néha csepegett is az eső, de sétáltam, mert így még tudtam nézelődni is, meg venni még néhány szuvenírt. A Diadalív tetszett, de a Notre-Dame-ba is egy hosszú csigalépcső vezetett fel, ide is, meg a másik templomban is volt egy rövidebb csigalépcső, a katakombáknál pedig extra-hosszú volt, nem tudom, mi van ezekkel a franciákkal, hogy úgy szeretik a csigalépcsőket, én meg tisztára beleszédültem. A Díadalív érdekes, van egy interaktív kiállítás, aztán pedig fel lehet menni a legtetejére, ahonnan nagyon jó kilátás van körbe. Kár, hogy csepergett az eső fenn is, tető pedig nincsen...:-( Innen már nem bírtam többet sétálni, elfáradtam, úgyhogy szépen hazametróztam:-)

December 6.

Ma új tanárt kaptunk a suliban, egy jobbat szerencsére:-) Jobban magyaráz, és több dolgot is átvettünk vele, mint a múltheti tanárral. Ma jött egy finn lány is, de nem sokat tudtunk meg róla, mert a szünetben már el is ment, a munkaügyi központba talán, mert úgy látszik nem csak nyelvet tanulni jött, hanem letelepedni is, vagy legalábbis munkát keresni.
Suli után elmentünk enni, csak hárman, a koreai és az ukrán csajokkal. Egy étterembe akartunk menni, amit az egyik tanár javasolt a koreai lánynak, nincs messze a sulitól, de sorban álltak előtte, mert minden asztal foglalt volt már, mi viszont így inkább úgy döntöttünk, hogy eszünk valami egyszerűbbet a mellette levő kávézóban. Először franciául beszélgettünk, de nagyon akadozott a beszélgetés, főleg mert a koreai lány kezdő csoportban van, így angolul beszélgettünk utána, szóval nyelvgyakorlásra nem volt jó.
Ma máshova nem is mentem, mert fáj a torkom, így inkább pihentem. Majd holnapra még most azért gyorsan betervezek vmit.

December 7.

Ma suli után a csatornamúzeumot akartam megnézni, de nem voltak nálam a papírjaim, így emlékezetből mentem el arra a helyre, ahol azt hittem, hogy lesz, de ott nem találtam:-), viszont volt a közelben egy másik múzeum, így oda mentem. Szakadt az eső/hó, így muszáj volt zárt programot kitalálni...Már megint egy modern művészeti múzeumot néztem meg, ez ingyenes volt, az állandó kiállítás, és itt találtam még infokat más ingyenes múzeumokról is, úgyhogy ma csak olyanokat néztem meg. Mostmár gyorsan végzek minden múzeumban, mert kicsit ki vagyok már a sok festménytől és szobortól, amit látok. Szerintem még életemben nem voltam annyi múzeumban, mint most az utóbbi hetekben....Ebben a múzeumban is voltak híres alkotóktól festmények, mint pl Picasso, de nincs annyi kiállított mű, mint a fizetős múzeumokban. Ezután átsétáltam egy másik múzeumba, ez a szépművészeti múzeum volt, itt voltak érdekes dolgok, de persze, ahol a legérdekesebb lett volna, az a rész zárva volt ma, mert festették a termeket, ahol a Monet és impresszionista képek vannak kiállítva. Mindenki ezekre kíváncsi, otthon is erre nem lehetett Pesten jegyet kapni, mert mind le volt foglalva, meg itt is órákat kell most sorba állni, mert van egy Monet kiállítás külön, egy másik helyen, ahova elvitték az Orsay Múzeumból is képeket, amiket így mi múlt héten ott nem láthattunk. A harmadik múzeumnak, ahol voltam, az a neve, hogy ázsiai művészetek múzeuma, de igazság szerint, az állandó kiállítás csak kínai tárgyakat tartalmaz. De azért elolvasgattam legalább az információkat Kína történetéről, a különböző dinasztiákról. Ez legalább kicsit más kiállítás volt, mint az eddigiek. Az időszakos kiállítást itt sem néztem meg, pedig ez elég híres, vagy legalábbis egyszer már olvastam valahol erről, hogy Kambodzsában egy fényképész adott sok gyereknek egy-egy fényképezőgépet egy napra, ezek kattingattak egész nap, és ezeket a képeket állítják ki. Az a címe, hogy a kamaszkorom legszebb napja....Már elég rosszul voltam, úgyhogy inkább kihagytam ezt, és mentem pihenni...
Amúgy nem reklámoztam a suliban, hogy szülinapom van...

December 8.

Ma a tanítás után megint iskolai programunk volt, kommunikációs és színházi foglalkozás...Arról szólt a dolog, hogy különböző "játékokat" játszottunk. Az első feladat volt, hogy mindenkinek megtanuljuk a nevét...tizenketten voltunk, szóval annyira nem volt nehéz, és a mi csoportunkból volt a társaság fele, másokkal meg már találkoztunk a múlt heti programokon, szóval teljesen új csak 2 emberke volt. Aztán információkat kellett cserélni pár másodperc alatt, és visszamondani, utána szituációkat kellett hármasával előadni, meg még egy pár ilyen feladat. Persze végig franciául, úgyhogy jó volt gyakorlásnak. Ennyi is volt csak a mai nap, mert utána jöttem haza, hátha attól helyre jön a torkom, de ennyi nem hiszem, hogy elég neki. Ma amúgy itt nagy hóesés volt, és meg is maradt a hóból vmennyi, kivéve, ami elolvadt az utakon, és hatalmas tócsákat csinált mindenfelé.

December 9.

Suli után el akartunk menni megint festményeket nézni:-), a Monet kiállításra, de drága is lett volna, 50 E belépő, meg 2 órát kellett volna fagyoskodni a sorban, hogy bejussunk, úgyhogy inkább elmentünk a karácsonyi vásárba, meg pár üzletbe, sétálgattunk. Így is a szabadban voltunk, de nem csak ácsorogtunk legalább. A karácsonyi vásárban csak négercsókot ettem, jó édes volt, és olyan volt, mint otthon. De amúgy sem láttam semmi extrát. Volt magyar kürtűskalácsos is, meg egy csomó matrjoska-baba árus...a franciák lehet még csak most találkoznak velük:-) És a franciák is ugyanolyan mézeskalácsot árulnak, mint otthon...Tényleg semmi újat nem lát már az ember vásárláskor...
Ja és ahogy sétálgattunk, megint kiderült, hogy tájékozódásban nem vagyok vmi jó, térkép alapján próbáltam meg nézni, merre kell menni, és kiderült a végén, hogy pont az ellentétes irányba mentünk:-) De a végén kiderült, hogy nem is volt rossz, hogy arra mentünk:-)

December 10-11.

Tegnap elfelejtettem írni, de nem is történt semmi különös, mert igaz suli után elakartam még menni sétálgatni a városközpontban, de a végén csak bementem megint egy-két áruházaba, meg megkerestem az egyik metrómegállót, amiből az én metróim járnak, mert elég rosszul voltam. Reggel elfelejtettem bevenni a gyógyszert....Otthon meg kidőltem, aludtam eg ykicsit, mert éjszaka nem bírtam megint a köhögés miatt:-( már tüdőgyulladásom van szerintem, vagy vmi rosszabb:-)
Ma, szombaton költözködtem, reggel összepakoltam, nagy nehezen, mert hiába vettem csak kevés souvenirt, meg selejteztem ki cuccokat, így is alig fértem a bőröndbe...Átmetróztam a városon, aztán rájöttem, hogy közelebb is metrózhattam volna, de el is felejtettem rendesen megnézni, hol a szálloda...már megint a tájékozódás. Persze a metrótól is rögtön rossz fele indultam el...Olvastam a szállodáról hétközben véleményeket, és elég rosszakat írtak, a szobákról is, meg a környékről is, úgyhogy majdnem kerestem is másikat, de ilyen olcsó nem volt, csak olyan, amelyikben még kellett volna fizetni a törülközőért is, meg az ágyneműért is, szóval maradtam ennél, de féltem mi fog itt várni. Egész normális környék volt, ahogy sétálgattam, széles sugárút, de aztán hirtelen, kiértem egy "afrikai" piacra, és megláttam, hogy az a szálloda utcája, amelyiken a piac van....Keresztül kellett mennem a piacan, vagyis inkább megkerültem, hogy a szállodához érjek. Szóval ezért írták, hogy nem jó környék...Nem volt még kész a szobám, mert dél előtt értem oda, de nem kellett sokat várnom. Nem egy nagy durranás a szoba, de nem olyan vészes. Olyan színvonalú, mint a londoni, csak még annál jóval olcsóbb. Pedig annyira nincs kinn a városból. Azonkívűl, hogy az utcán az emberek 80%-a néger vagy arab, a környék nem rossz, de engem ők sem zavarnak; nem indiaiak, azok még kijebb vannak szerintem a városból, mert a metrón meg azok voltak sokan:-).  Itt a Sacre Coeur nem messze, a Montmarte, széles sugárutak, rengeteg emberrel, szóval nem rossz. Viszont remélem a metrók nem sokáig járnak, mert a szobám az utcára nyílik, és itt egy darabon földfeletti van( szó szerint, felüljáron), és nem a föld alatti, pont a szállodával szemben, és elég hangos.
Elfoglaltam a szállást, aztán mentem is megnézni a Sacre Coeurt, ami egy szép templom kívűlről, de belűlről ez is olyan unalmas, mint a többi, a szentjeivel...Gyorsan kijöttem. Még jó, hogy ingyenes. Viszont a templom körül kis macskaköves utcácskák vannak, egy kis térrel, tele festőkkel, zenészekkel, vettem egy CD-t is, két utcazenésztől, jó hangjuk volt. Itt van nem messze a Moulin Rouge is, kívűlről megnéztem, be nem fogok menni, a legolcsóbb jegy 80 euró, és ebben nincs semmi, se kaja, se pezsgő, és csak este 11-től lehet bemenni. Nem tudom, akkor mennyi lehet még hátra az előadásból...Aztán elmentem megint egy múzeumba, az ingyenes volt, a romantikus élet múzeuma volt, de csak azért mentem, mert mikor ez még George Sand háza volt, ide járt Liszt Ferenc is, és le is van ez írva több helyen, meg van egy "dombormű" plakett is róla. De nem az ő zenéje megy a múzeumban, hanem Chopin-é...ezt nem értetttem, de nem kérdeztem meg, szoktak-e Lisztet is hallgatni. Van amúgy elnevezve egy utca Lisztről is, majd elmegyek arra, és lefényképezem. Sokkal jobb itt, amúgy, mint ahol eddig laktam, az olyan csendes rész volt, itt meg annyi élet van, hihetetlen, mennyi ember:-) Hatalmas áruházak, vettem kaját áruházban és most láttam másodjára olyat, hogy nem muszáj pénztároshoz állni, hanem magamnak huzogatom le a cuccokat...Írországban már próbáltuk Attival, de az már régen volt...:-) hát nem voltam olyan gyors, mint a pénztárosok...na jó, nem untatlak tovább titeket, megyek.

December 12.

Mára piacozás volt betervezve, előtte még találkoztam egy "volt osztálytárssal", reggeliztünk együtt, fél 11kor:-) Én írtam meg, hogy hol találkozzunk, de kétszer siekrült eltévednem, mire találkoztunk:-) Vhogy nem itt a tájékozódás. Egyszer túlmentem az utcán, amit kerestem, de nem kevéssel, mire megnéztem a térképet, hogy hol van már az utcám, és kiderült, hogy rég mögöttem van már, utána, meg elindultam az egyik irányba, megint kerestem az utcát, de csak nem találtam...mire rájöttem, hogy a sarkon rossz irányba fordultam...a másik irányba képzeltem a központot...Láttam egy balestet is, vagyis már csak az összetört autókat. De nagyon össze voltak törve, mindkettő totálkáros lett. Egy taxi, meg egy pick-up volt. Amúgy csoda, hogy még nem láttam többet, mert hihetetlen, mit csinálnak itt. Úgy néz ki, mintha a franciák nem ismernék a piros lámpát. Vagy inkább csak nem akarják elfogadni, hogy ha piros, akkor meg kell állni. Főleg a gyalogosok, azt hiszik, az csak javaslat...jön a kocsi, piros a lámpa, de azért nagy nyugodtan átmennek a másik oldalra. De sokszor kocsik is átcsusszannak a piroson...Szörnyű! :-)
A reggeli után még sétáltunk egyet a Moulin Rouge felé, aztán én mentem a piacra. Hatalmas volt. A külső részeken ruhán voltak, meg tipikus piacos dolgok, de a belső részeken antik tárgyakat, művészeti dolgokat árulnak....de annyit, hogy nem is bírtam sokáig...láttam annyi festményt, könyvet, bútort, ékszereket, evőeszközöket...olyan, mint az erdélyi vásár volt, csak drágább:-) más a hangulat, de ugyanúgy rengeteg árú van. és kevés ember, vevő.
A piac után a Bastille térre mentem, ahol régen a Bastille állt, ma meg csak egy szobor...utána a Place des Vosges-re, ami elég híres, mert nagyon szép, de amúgy sok érdekes nem volt ott...megnéztem Victor Hugo házát, ahol lakott, vagyis egy apartmant, amit bérelt, aztán megint mentem múzeumba:-) A párizsi történelmi múzeumba, vagyis a Párizs történetéről szóló múzeumba. De nem volt sok türelmem hozzá, mert már éhes voltam, és hatalmas ez a múzeum, és alig sikerült kitalálnom. Pedig érdekes volt amúgy. Ki vannak állítva darabok egy lovasszoborból, amit a forradalom idején vertek szét....kinek jutott eszébe megtartani őket? egy lóláb, egy darabka kar...:-) van egy csomó festmény, meg még őskori leletek is. Tényleg jó kis múzeum, de éhes voltam, úgyhogy nem sokáig nézelődtem. Mentem enni, aztán még sétálgattam. Csináltam egy csomó fényképet a párizsi óriáskerékkel:-) erre nem megyek fel, de legalább képeken meg lesz.
Na ennyi kb, holnap jelentkezem megint!

December 13.

Reggel elmetróztam a Notre-Damehoz, mert úgy néztem, hogy onnan indulnak idegenvezetővel túrák, de nem volt ott senki...Két másik csaj is ott várakozott, de ők sem voltak biztosak benne, hogy vannak-e ezek a túrák tényleg mindennap télen is, vagy csak nyáron, és mivel nem jött senki, úgy döntöttünk, hogy akkor biztos nincsenek. De mikor most hazaértem, kiderült, hogy vannak most is, szóval nem tudom, hogy mi, miért nem találtunk ott senkit...Még szombat d.u. írtam emilt a cégnek, és reggel válaszoltak, hogy vannak túrák télen is folyamatosan. Holnap kiderül, mert elmegyek mégegyszer:-)
A túra helyett elmentem a Pantheonhoz, a Latin-negyedbe. Be nem mentem, mert ki volt írva, hogy egy rész márciusig le van zárva, úgyhogy majd inkább megnézem, mikor legközelebb jövök, és már kész vannak:-) Elmentem a Luxemburg-kertbe, itt nagyon jó idő volt, sütött a nap, nem fújt a szél...mert amúgy ma nagyon hideg volt, hiába a szép napsütés...Itt a kertben áll egy pici Szabadság-szobor, annak a mása, ami New York-ban áll, ez alapján csinálta meg a művész a nagyot. Ez volt a segítség. A hülyék, ahelyett, hogy az igazit tartották volna meg...Akkor már azt is láttam volna legalább:-) Mire körülnéztem a kertben, már nagyon átfáztam, úgyhogy beültem kávézni, meg palacsintázni egy helyre. Ez jól esett. Utána megnéztem a Montparnasse-tornyot, de csak kívülről. Ez Párizs legmagasabb épülete, és az egyetlen felhőkarcoló, ami a városközpontban áll. Többet nem engedtek építeni a városban, csak a külsőbb részeken, mert ez olyan csúnyára sikerült, meg annyira nem illik a környezetéhez...Fel nem mentem, megnézni a kilátást, mert már eleget láttam felülről Párizst:-) Ma buszoztam is, innen az Eiffel toronyig busszal mentem. Ha már Londonban nem sikerült, legalább Párizsban buszoztam:-) De többet nem fogok, nem tetszett. A metróhoz képest olyan lassú, meg annyi helyen megáll...Az Eiffel-toronyhoz azért mentem, mert múlt héten kaptam a koreai csajtól egy jegyet egy szajnai hajókázásra, és mivel sétálni nem sikerült ma, akkor mentem hajókázni. Másfél óra volt, végig a Szajnán. Érdekes volt, bár volt ilyen "audio guide" is (magyarul nem tudom, mi a neve), szóval mondta a látnivalókat a kiválasztott nyelven, de elég keveset tudtam meg belőle, keveset beszélt. Vagy csak az volt a baj, hogy a francia nyelvet választottam és nem értettem rendesen:-) A hajókázás közben láttam, hogy van két metróvonal, ami a Szajna felett megy el, nem alatta, így a hajókázás után metróztam egyet, háromszor mentem át a Szajnán, 3 különböző vonalon ültem...Jól eltöltöttem az időt...Majdnem 30 megállóban voltam, és csak egy jegyet használtam hozzá. Még volt időm egy fényképkiállítást is megnézni, szuvenírt és vacsorát is venni....Ennyi mára...holnaptól rosszabb időt mondanak, remélem azért tudok majd mit csinálni.

December 14.

Ma elmentem megint az idegenvezetős túra kiindulási helyéhez, ha már tegnap válaszoltak, hogy csinálják most is a túrákat, és most szerencsém is volt. Az első túrán reggel 10-től hárman voltunk, két ausztrál csaj, és én. Az idegenvezetőnk Thomas volt, egy francia srác. Jó volt, mert nagyon vicces volt, állandóan röhejes pofákat vágott, meg nem tudom, az egész gyerek elég vicces volt, szóval nem volt unalmas a túra. Az Operától indultunk, ott mesélt, hogy régen, milyenek voltak az emberkék, akik az Operába jártak, hogy Napóleon hol járt be az épületbe, ilyenek, aztán elmentünk egy térre, ahol egy király szobra volt, róla is mesélt, onnan a Place Vendom-ra mentünk, ahol a Ritz szálloda van, és egy csomó drága bolt, Cartier, Chanel, stb...Innen mentünk a Tuilerák-kertbe, ami a Louvre előtt van. Itt csináltunk fényképet is, mert minden túráról csinálnak fényképet, és felteszik a Facebookra. Innen már csak a kilátást mentünk megnézni, az óriáskerékre, az obeliszk-re, az Eiffel-toronyra, stb...Már voltam mindenhol, ahol ma voltunk, kívéve a Place Vendome-on, de azért így is érdemes volt elmenni a túrára, mert mondott érdekes dolgokat. Bár a másik idegenvezetős túrán, amit a suli szervezett, már ezekből is elmondtak sokat...
Innen mentem a Notre-Dame-hoz, ahol a következő túra kezdődött, még volt időm meginni egy forrócsokit, meg a Notre-Dame-ba is bementem mégegyszer. Már ide is visszajáró vendég vagyok. Megint mise volt ráadásul, déli mise, még le is ültem. Melegedni igazság szerint..., de úgy nézett ki, mintha nagyon hallgatnám a prédikációt:-))
A következő túra csak egy órás volt, és kevés séta volt benne, mert a Notre-Dame körül vezetett csak. Ezen csak egyedül voltam:-) Itt Bertrand volt az idegenvezető, ő az egyik "alapítója" ennek az idegenvezetős cégnek. Azért egyediek, mert a túrák ingyenesek, csak borravalót fogadnak el. Mivel kiderült, hogy franciatanfolyamon voltam, franciául tartotta nekem az idegenvezetést. Mert amúgy angolul tartják a túrákat. Jó volt gyakorlásnak, nem sok mindent nem értettem. De olyan szavak voltak, mint vízköpő, meg pap, meg hasonló szavak, amiket nem használunk mindennap, és még angolul sem nagyon tudom őket...Jó volt ez a túra is, kiderültek érdekes dolgok. Itt hallottam a legtöbb újdonságot. Pl hogy a Notre-Dame körül régen több kisebb templom is volt, és a Notre-Dameot csak fontosabb ünnepeken használták, és eleve nem volt ennyi szabad hely a templom körül, csak volt ez a Haussmann, aki egész Párizs látképét, építészetét átalakította, és ő azt akarta, hogy jobban lehessen látni a Notre-Dameot, így lebontatott mindent körülötte...Meg egy szerelmi történetről is szó volt, azt már hallottam régebben, de most nem emlékszem a nevekre...:-) Meg a vízköpők arra valók, hogy mikor esik az eső, akkor nem csak a víz távozik rajtuk keresztül, hanem a rossz szellemek is. De csak a régi vízköpők, mert vannak a híresebbek, az újak, amiknek vicces formájuk van, azok nem valók ilyenre....na persze a régebbiek sem, de régen ezt még nem tudhatták:-) 2-kor fejeztük be a túrát, és aztán kiderült, hogy ez a Bertrand vezeti majd a következő túrát is, amire akartam menni, és csak fél óra volt indulásig, úgyhogy ittunk addig egy forró csokit, közben is gyakoroltam a franciát, aztán mentünk várni, jön-e valaki más is a túrára 2:30tól.
Már majdnem úgy volt, hogy nem lesz más, és akkor másnap reggel mentem volna vissza a 3.túrára, hogy ne kelljen csak velem végigcsinálnia a túrát, mert ez egy hosszabb túra, és nagyon hideg volt ma...de aztán szerencsém volt és jött egy család 3 gyerekkel, ausztrálok ők is, meg egy izraeli csaj is.

Ez a túra Latin-negyedben ment végig, itt Cyrano de Bergac-ról mesélt, meg a Sorbonne-ról, meg van egy régi angolnyelvű könyvesbolt, nem messze a Notre-Dameról, ami nagyon régi, ilyeneket láttunk...Itt már nem tudtam annyira koncentrálni, mert majd megfagytam, meg pont tegnap voltam ugyanezen a részen, de azért ez is jó volt:-)

December 15.

Ma nem sok mindent csináltam, mert eléggé elfáradtam már a folyamatos városnézésben, és csak aludni lenne kedvem:-)
De azért reggel elmentem abba a városrészbe, ahol még eddig egyáltalán nem jártam, ez a La Défense, a legújabb része Párizsnak, tele felhőkarcolókkal, modern üvegépületekkel. Itt is van egy "diadalív", persze az is újhullámos, nem olyan uncsi kőépítmény, mint a többi. Nem néztem meg belűlről, mert annyira nem tetszett...Igazán az egész rész nem volt olyan érdekes. Alig mozgolódtak emberek, mert ott a legtöbben csak dolgoznak. Kocsik, buszok nem járnak a központi részen, gondolom föld alatt le lehet parkolni, aztán alulról meg lehet közelíteni az épületeket. Meg metróból. Tegnap azt mondták az idegenvezetésen, hogy ilyesmit akarnak a belvárosban is. 2014-re ki lesznek a 4 legbelsőbb kerületből tiltva a kocsik. Nem rossz ötlet. Az is érdekes, hogy mikor Pesten vagyok, akkor egy csomószor érzem, hogy majd megfulladok a kipufogógáztól, itt Párizsban eddig egyszer éreztem, hogy rossz levegő lenne. Pedig mennyivel nagyobb város, mint Budapest...De jobb is a tömegközlekedés, ezzel a rengeteg metróval.
Sétálgattam egy kicsit ott, de aztán visszametróztam a belvárosba és ott néztem körül, még utoljára. Megint elmentem a Place Vendome-ra, aztán csak úgy térkép nélkül bóklásztam, ebédeltem egy quichet, de nem volt vmi finom...megnéztem egy turisztikai kiállítást, csak mert Mauritániáról volt, de nem volt vmi nagy, és még csak ma kezdődik, és még sokmindent, csak akkor pakoltak ki, mikor ott voltam. De legalább megnéztem a tőzsde épületét is belűlről, mert ott tartották. Legalábbis azt hiszem ott volt, még nem néztem meg pontosan, mert mintha azt olvastam volna az épületen, de utána találtam még egy épületet, arra is az volt írva, hogy a tőzsde épülete...persze lehet belőle több is...ennyi is volt kb, mert amúgy csak sétálgattam, nézelődtem...Holnap meg már megyek tovább. Lehet nem is baj, mert már többet tényleg nem bírnék várost nézni:-)

December 16.

Reggel idoben keltem, mert be kellett mindent gyomoszolni  a borondbe, aztan meg volt idom tv-t is nezni kicsit, utana indultam is viszont az allomasra. Gyalog mentem, mert 5 percre volt a palyaudvar a szallodatol, ugyanis vonattal mentem. Kicsit esett az eso is, de nem volt veszes. Jo idoben odaertem, megvettem a jegyet is, probaltam keresni, hogy honnan indul a vonat, de az osszes elektromos tabla rossz volt, nem volt kiirva semmi....meg szerencse, hogy volt boven idom az indulasig, ugyhogy leultem olvasni, es vartam, hogy ki legyen irva valami...nehanyan probaltak tolem informaciot kerni, biztos azt hittek tudok mindent, azert vagyok olyan nyugodt...aztan megcsinaltak a tablakat, es mehettem is a vonathoz. Emeletes vonat volt, kenyelmes, akar Calpeig is elvonatoztam volna vele:-) beertunk az allomasra, mentem megkeresni a buszt a reuloterre, de kiderult, hogy pont lekestem 2 perccel, a kovetkezo meg csak egy ora mulva indul, ugyhogy megint varakozas. Megettem az ebedem, megint tolem erdeklodott mindenki, itt legalabb tudtam segiteni, annak aki a repterre akart menni. Azt nem is irtam, hogy idefele bejott a modszerem, hogy szatyorba raktam a ket taskamat a repteren, hogy egy csomagkent tudjam oket felvinni a repulore. Ezt most megegyszer meg kellett csinalnom, mert ram szoltak, hogy csak egy csomagom lehet. Biztos hulyen neztem ki a Media MArktos szatyorral, amire ra van irva, hogy hulye azert nem vagyok:-) bar ezt csak otthon ertettek...de legalabb nekem nem kellett fizetnem 35 eurot, mint egy csajnak, akinek nagy volt a kezipoggyasza es ketto is volt neki raadasul. Persze kesett a gep Spanyolorszagbol, de ezen mar meg sem lepodtem, ugyhogy mi is kestunk fel orat, de amugy jo ut volt. Franciaorszag vegig felhoben volt, de a Pireneusokat mar lehetett latni, aztan Spanyolorszagban nem volt felho abszolut.